Blog

معرفی انواع محصولات و فرآورده های کشاورزی

در این مقاله به معرفی انواع محصولات و فرآورده های کشاورزی، تاثیر فرآورده های کشاورزی بر موضوعات مختلف مانند سلامت و محیط زیست،  مزایای استفاده از فرآورده های کشاورزی طبیعی و راهنمایی خرید محصولات کشاورزی ارگانیک می پردازیم.

معرفی فرآورده های کشاورزی

محصولات کشاورزی بر اساس کاربرد و استفاده آنها به دسته های زیر تقسیم میشوند:

محصولات غذایی :

این دسته از محصولات کشاورزی، شامل فرآورده هایی میشود که مستقیما برای استفاده غذایی تولید میشوند. که سبزیجات و گیاهان دارویی، غلات( نظیر گندم، جو، ذرت و برنج)، حبوبات( مانند لوبیا، عدس و نخود) و ادویه ها( مانند فلفل و زنجبیل) را در برمیگیرد.

محصولات نباتی :

این دسته شامل فرآورده هایی است که از گیاهان کشاورزی بدست می آیند و معمولا برای صنایع غیر غذایی استفاده میشوند. از محصولات نباتی میتوان به نشاسته، قند، روغن های گیاهی، الیاف نساجی( مانند چنبه و کتان)، چوبی و محصولات چوبی، گیاهان دارویی، عطری، گیاهان زینتی و تزئینی اشاره کرد.

محصولات دامی :

این دسته شامل فرآورده هایی است که از حیوانات دامی تولید میشود. مانند شیر، گوشت، تخم مرغ، عسل، پشم و پوست دام، شیرینی های دامی( مانند ژلاتین) و محصولات دیگری که از حیوانات گرفته میشود.

محصولات آبزی پروری :

محصولات آبزی پروری، بخش کوچکی از فرآورده های کشاورزی را در بر میگیرد که شامل  محصولاتی است که از ماهیان زینتی و پرورشی بدست می آید. از این محصولات میتوان به ماهیان تازه و منجمد، ماهی های بسته بندی شده، محصولات فرآوری شده ماهی( مانند کنسرو ها و فیله ماهی)  و سایر محصولات مرتبط با ماهی ها اشاره کرد.

محصولات باغبانی :

این دسته از محصولات، فرآورده هایی را شامل میشود که مرتبط با باغ و باغچه هاست که شامل میوه ها، سبزیجات، گیاهان دارویی، گل ها و گیاهان زینتی، درختان میوه و ... است.

انواع فرآورده های کشاورزی

تاثیر فرآورده های کشاورزی بر سلامت

محصولات کشاورزی تاثیرات متنوعی بر سلامت انسان میتواند داشته باشد که در ادامه به برخی از این تاثیرات اشاره میکنیم.

تاثیرات مثبت :

تامین تغذیه :

فرآورده های کشاورزی مانند سبزیجات، میوه ها، غلات، حبوبات، لبنیات و ... منابع غنی از انواع ویتامین ها، مواد معدنی، فیبر و آنتی اکسیدان ها هستند که برای بدن انسان ضروری اند.

پیشگیری از بیماری ها :

برخی از محصولات کشاورزی از جمله میوه ها وسبزیحات دارای خواص ضد التهابی و ضد اکسیدانی هستند که میتوانند در کاهش بروز بیماری هایی نظیر بیماری های قلبی، سرطان و بیماری های مربوط به پیری موثر واقع شوند.

حفظ سلامت قند خون :

مصرف محصولات کشاورزی ارگانیک همچون میوه ها و سبزیجات به دلیل میزان چربی و قند کم و قابل هضم، میتواند در کنترل سطح قند خون و پیشگیری از بیماری دیابت نوع 2 موثر باشد.

انواع فرآورده های کشاورزی

تاثیرات منفی:

مواد آلوده و سموم :

برخی از فرآورده های کشاوری ممکن است حاوی مواد آلوده مانند آفت کش ها و سموم باشند. استفاده نامناسب از این محصولات میتواند به مصرف کننده آسیب برساند و باعث ایجاد مشکلات سلامتی شود.

نگهداری نامناسب :

اگر فرآورده های کشاورزی به درستی نگهداری نشوند، میتوانند باعث ایجاد و رشد باکتری ها و قارچ های مضر شوند که عفونت و بیماری های متفاوتی را با خود به همراه دارند.

حساسیت های غذایی :

برخی افراد ممکن است به بعضی از فرآورده های کشاورزی مانند آجیل ها، برخی میوه ها و یا لاکتوز موجود در لبنیات آلرژی داشته باشند و در صورت مصرف این محصولات دچار تورم، خارش و ... شوند.

انواع فرآورده های کشاورزی

نکات مهم هنگام خرید فرآورده های کشاورزی ارگانیک

خرید و استفاده از محصولات کشاورزی اصل و ارگانیک میتواند به حفظ سلامتی شما و کاهش تماس و استفاده از محصولات شیمیایی مضر کمک بیشتری کند. در ادامه چند نکته برای خرید محصولات کشاورزی ارگانیک مطرح میکنیم.

بررسی برچسب :

 به برچسب های موجود بر روی محصول مورد نظر خود دقت کنید که طبق استاندارد های اورکانیک و اصلی تولید شده باشد و فرآیند های کشاورزی شیمیایی آن محدود شده باشد.

اعتماد به منابع معتبر :

 برای خرید محصولات کشاورزی ارگانیک منابع مورد اعتماد را شناسایی کنید و اطمینان حاصل کنید که محصولات ارگانیک می فروشند؛ شما میتوانید از فروشگاه ها و بازارهای محلی یا فروشگاه های زنجیره ای که محصولات ارگانیک را تامین می کنند، استفاده کنید.

توجه به زمان خرید :

 برای خرید میوه و سبزیجات، بهتر است که به فصل محصولات دقت کنید و در فصل مربوطه خریداری کنید تا میوه و سبزیجات، تازه و بدون آسیب باشند.

نکات مهم هنگام خرید فرآورده های کشاورزی ارگانیک

توجه به قیمت : برخی محصولات ارگانیک، ممکن است قیمت بالاتری نسبت به انواع دیگر آن محصولات داشته باشند. پس قبل از خرید نیز این نکته را در نظر داشته باشید.

 

نکات مهم برای نگهداری محصولات کشاورزی ارگانیک

سرعت عمل :

فرآورده های ارگانیک عموما دارای عمر مفید کوتاه تری نسبت به سایر محصولات هستند؛ چرا که زیاد از مواد نگهدارنده برای آنها استفاده نمیشوند پس برای حفظ تازگی و کیفیت آن ها، بعد از خرید، سریع تر از محصولات عادی اقدام به مصرف آنها کنید.

خنک نگه داشتن :

بهترین شرایط نگهداری بسیاری از محصولات ارگانیک، در دمای پایین تر از حد معمول است. بنابراین آنها را در یخچال یا دمای پایین نگه دارید. همچنین دقت داشته باشید که این شرایط برای همه محصولات ارگانیک سازگار نیست و ممکن است بعضی محصولات کیفیت خود را در دمای پایین از دست بدهد؛ پس قبل از نگهداری از شرایط نگهداری آن اطلاعات کسب کنید.

پست های اخیر